Selvom den Active Trader formår at levere et fænomenalt bruttoafkast på hele 20% om året, løber den simple Buy & Hold-investor (med kun 10% bruttoafkast) ofte meget tæt på eller vinder duellen på grund af to gigantiske hæmsko for de aktive:
-
De danske skatteregler (Renters rente-effekten): Buy & Hold-investoren betaler først skat ved endeligt salg efter 10 år (realisationsbeskatning). Det betyder, at de penge, der skulle have været betalt i skat hvert år, i stedet bliver stående på kontoen og trækker yderligere afkast. Active og Swing traders tvinges til at betale skat af deres overskud hvert eneste år, hvilket fuldstændig saboterer renters rente-effekten.
-
Kurtage og Valutaspænd: Hver gang du køber eller sælger en amerikansk aktie (f.eks. i S&P 500), betaler du typisk et valutaspænd på 0,25% af hele beløbet til din mægler samt en minimumskurtage (typisk 29 kr.). Hvis du laver 120 handler om året med mindre beløb, spiser disse mikro-gebyrer en skræmmende stor del af din opsparing.
-
Kapitalindkomst-fælden: Meget aktiv handel, CFD'er eller certifikater beskattes i Danmark ofte som *kapitalindkomst* (op til 42% afhængigt af din personlige indkomst), hvilket gør det endnu sværere at hamle op med aktieindkomstens lavere satser.